Erich Fromm, 23 Mart 1900 yılında Frankfurt'da doğdu. Yahudi kökenlidir. Heidelberg ve Münih Üniversiteleri'nde toplum bilim ve psikanaliz eğitimleri gördü.
1922 yılında Heidelberg Üniversitesi'nde doktora öğrenimini tamamladı. Münih'te ruh hekimliği ve ruh bilim üzerine ek incelemeler yaptıktan sonra, Berlin Psikanaliz Enstitüsü'nde eğitim gördü ve 1931 yılında mezun oldu.
30'lu yılların başlarında Almanya'da Nazi hareketinin güçlenmesi nedeni ile İsviçre'nin Cenevre şehrine yerleşti. 1933 yılında Chicago Ruh çözümleme Enstitüsü'nden aldığı davet üzerine Amerika Birleşik Devletleri'ne gitti. 1934 yılında, 1938 yılına kadar kadrosunda bir uzman olarak görev aldığı Frankfurt Toplumsal Araştırma Enstitüsü ile birlikte New York'a taşındı. Özel çalışmalarını sürdürdü ve Columbia Üniversitesi'nde öğretim görevlisi olarak çalıştı.
1946 yılında William Alonson White Ruh Hekimliği, Ruh Çözümleme ve Ruh Bilim Enstitüsü'nün kurucuları arasında yer aldı. Yale Üniversitesi, New York Üniversitesi Bennington Koleji, Michigan Eyalet Üniversitesi'nde öğretim görevlisi olarak çalıştı.
1949 yılında Meksika Ulusal Özerk Üniversitesi'nden gelen bir profesörlük önerisini kabul etti ve tıp fakültesi lisansüstü bölümünde ruh çözümleme şubesini kurdu, 1965 yılında emekli olana kadar orada çalıştı.
Marxist ve sosyalist, insancıl dünya görüşünü benimseyen Fromm, batı kapitalizmi ve sovyet komünizmini reddetmiştir.
Biyofili hipotezine olan katkıları, evrimsel psikoloji konusundaki araştırmalara temel sağlamıştır.
Çalışmaları birçok dile çevrilen Erich Fromm, emeklilik yıllarını geçirdiği 1980 yılında İsviçre'de öldü.
Libidonun toplum içinde şekillendiğini savunur. Libido, ailelerde ortaya çıkar görüşündedir. Bu da bir bakıma kültür olarak adlandırılabilir. Mesela kapitalist toplum içindeki kapitalist ruh, kapitalizmi ayakta tutan libidodur.
Fromm'daki libido, Karl Marx'ın tutku kavramına tekabül eder.
Fromm, yabancılaşma kavramını açıklarken kapitalizmin etkisinden söz eder. Zihinsel emekle maddi emek kişilik gelişimini önler. İş kişinin dışına çıkar, kişiyi belirler. Tüketim anlayışı, kişisel farkları ortadan kaldırır.
Kendilik kavramının yerine ben kavramı kullanılır. Bu da self kavramının yerine egonun kullanılmasıdır. Kendilik kavramı bir özdeşlik bildirir, "var" kelimesi de dışarıda olana sahibim demektir.
Erich Fromm'un Bazı Eserleri
1941 Özgürlükten Kaçış
1947 Kendini Savunan İnsan / Ahlak Felsefesinin Psikolojisine İlişkin Bir Araştırma
1950 Ruh Çözümleme ve Din
1951 Unutulmuş Dil
1955 Sağlıklı Toplum
1956 Sevme Sanatı
1959 Sigmund Freud'un Kişiliği ve Etkileri
1960 Bırakın İnsan Kazansın : Bir Sosyalist Manifesto ve Program
1960 Zen Budizm ve Ruh Çözümleme (D.T. Suzuki ve Richard de Martino ile)
1961 Marx'ın İnsan Anlayışı
1962 Yeni Bir İnsan Yeni Bir Toplum (Yanılsama Zincirlerinin Ötesinde)
1964 Sevginin ve Şiddetin Kaynağı
1966 Tanrılar Gibi Olacaksınız
1968 Umut Devrimi
1970 Meksika Köyünde Toplumsal Karakter (Michael Maccoby ile)
1970 Ruh Çözümlemeciliğin Bunalımı : Freud'un Denemeleri, Marx ve Toplumsal Ruh Bilim
1970 İnsandaki Yıkıcılığın Kökenleri
1976 Sahip Olmak mı, Olmak mı?
1922 yılında Heidelberg Üniversitesi'nde doktora öğrenimini tamamladı. Münih'te ruh hekimliği ve ruh bilim üzerine ek incelemeler yaptıktan sonra, Berlin Psikanaliz Enstitüsü'nde eğitim gördü ve 1931 yılında mezun oldu.
30'lu yılların başlarında Almanya'da Nazi hareketinin güçlenmesi nedeni ile İsviçre'nin Cenevre şehrine yerleşti. 1933 yılında Chicago Ruh çözümleme Enstitüsü'nden aldığı davet üzerine Amerika Birleşik Devletleri'ne gitti. 1934 yılında, 1938 yılına kadar kadrosunda bir uzman olarak görev aldığı Frankfurt Toplumsal Araştırma Enstitüsü ile birlikte New York'a taşındı. Özel çalışmalarını sürdürdü ve Columbia Üniversitesi'nde öğretim görevlisi olarak çalıştı.
1946 yılında William Alonson White Ruh Hekimliği, Ruh Çözümleme ve Ruh Bilim Enstitüsü'nün kurucuları arasında yer aldı. Yale Üniversitesi, New York Üniversitesi Bennington Koleji, Michigan Eyalet Üniversitesi'nde öğretim görevlisi olarak çalıştı.
1949 yılında Meksika Ulusal Özerk Üniversitesi'nden gelen bir profesörlük önerisini kabul etti ve tıp fakültesi lisansüstü bölümünde ruh çözümleme şubesini kurdu, 1965 yılında emekli olana kadar orada çalıştı.
Marxist ve sosyalist, insancıl dünya görüşünü benimseyen Fromm, batı kapitalizmi ve sovyet komünizmini reddetmiştir.
Biyofili hipotezine olan katkıları, evrimsel psikoloji konusundaki araştırmalara temel sağlamıştır.
Çalışmaları birçok dile çevrilen Erich Fromm, emeklilik yıllarını geçirdiği 1980 yılında İsviçre'de öldü.
Libidonun toplum içinde şekillendiğini savunur. Libido, ailelerde ortaya çıkar görüşündedir. Bu da bir bakıma kültür olarak adlandırılabilir. Mesela kapitalist toplum içindeki kapitalist ruh, kapitalizmi ayakta tutan libidodur.
Fromm'daki libido, Karl Marx'ın tutku kavramına tekabül eder.
Fromm, yabancılaşma kavramını açıklarken kapitalizmin etkisinden söz eder. Zihinsel emekle maddi emek kişilik gelişimini önler. İş kişinin dışına çıkar, kişiyi belirler. Tüketim anlayışı, kişisel farkları ortadan kaldırır.
Kendilik kavramının yerine ben kavramı kullanılır. Bu da self kavramının yerine egonun kullanılmasıdır. Kendilik kavramı bir özdeşlik bildirir, "var" kelimesi de dışarıda olana sahibim demektir.
Erich Fromm'un Bazı Eserleri
1941 Özgürlükten Kaçış
1947 Kendini Savunan İnsan / Ahlak Felsefesinin Psikolojisine İlişkin Bir Araştırma
1950 Ruh Çözümleme ve Din
1951 Unutulmuş Dil
1955 Sağlıklı Toplum
1956 Sevme Sanatı
1959 Sigmund Freud'un Kişiliği ve Etkileri
1960 Bırakın İnsan Kazansın : Bir Sosyalist Manifesto ve Program
1960 Zen Budizm ve Ruh Çözümleme (D.T. Suzuki ve Richard de Martino ile)
1961 Marx'ın İnsan Anlayışı
1962 Yeni Bir İnsan Yeni Bir Toplum (Yanılsama Zincirlerinin Ötesinde)
1964 Sevginin ve Şiddetin Kaynağı
1966 Tanrılar Gibi Olacaksınız
1968 Umut Devrimi
1970 Meksika Köyünde Toplumsal Karakter (Michael Maccoby ile)
1970 Ruh Çözümlemeciliğin Bunalımı : Freud'un Denemeleri, Marx ve Toplumsal Ruh Bilim
1970 İnsandaki Yıkıcılığın Kökenleri
1976 Sahip Olmak mı, Olmak mı?
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder